محل لوگو

دریافت معافیت سربازی خالکوبی و تتو


معافیت سربازی از طریق خالکوبی و تتو

این روزها با افزایش تغییرات قوانین نظام وظیفه، شاهد استقبال قابل توجه متقاضیان و مشمولین از سرویس های مشاوره خدمت هستیم که به آنها در معافیت و کسری خدمت کمک می کند.

به عنوان مثال، یکی از سوالاتی که به ویژه در حال حاضر نقطه بحث و صحبت اغلب افراد بوده است، تاثیر تتو یا به اصطلاح خودمانی خالکوبی در معافیت سربازان است که در این مقاله به معافیت تتو خواهیم پرداخت. لطفا با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

معافیت سربازی از طریق خالکوبی و تتو

واژه تتو یا به اطلاح خودمانی خالکوبی، موضوعی است که طی چند سال اخیر مورد توجه قشر جوان قرار گرفته و گاها در مورد داشتن خالکوبی در طول خدمت نیز جسته و گریخته شایعات زیادی به گوش می رسد.

عمدتا انگیزه های انجام خالکوبی و تاتو متفاوت است و از اهداف ایجاد زیبایی بیشتر در خانم‌ها و آقایان و دلایل هیجانی و ابراز قدرت و اعلام تبعیت از فرهنگ خاص تا دلایلی مانند توهم معافیت از سربازی در پسران می‌تواند از دلایل و انگیزه های خالکوبی و تاتو باشد.

اما در پاسخ به معافیت خدمت تتو یا خالکوبی، باید اشاره کنیم معافیت های سربازی مربوط به موارد و بیماری های می شوند که فرد با ابتلا به آنها، قادر به حضور و فعالیت های عادی خود نباشد.

بنابراین صرف داشتن خالکوبی نمی‌تواند مانعی برای حضور فرد در محیط‌های نظامی و یا انجام تمرینات مختلف تلقی شود. در واقع آنچه در این بخش باعث معافیت فرد از خدمت سربازی می‌شود، مشکلات و اختلالات روانی است.

بر اساس قوانین سازمان وظیفه عمومی، معافیت‌ها دارای ضوابط و مقررات خاصی است و هیچ یک از مشمولان خدمت وظیفه، به خاطر داشتن خالکوبی و تتو نیمی از بدن یا تمام بدن، از خدمت وظیفه عمومی معاف نمی‌شوند.

سابقه مراجعات پزشکی و پرونده‌های روانی، سابقه بستری مرتبط با اختلالات روانی، سابقه خودکشی، سابقه تتو و خالکوبی و سابقه مصرف داروهای اعصاب و روان، از جمله ملاک‌های تشخیص بیماری و اختلال روانی است که در صورت تشخیص پزشکان و بر اساس قانون خدمت وظیفه عمومی، معافیت‌هایی برای این مشمولان در نظر گرفته می‌شود.

داشتن تتو در سربازی

همانطور که اشاره کردیم، معافیت مربوط به خالکوبی تنها زمانی امکان پذیر است که شما قصد داشته باشید این عمل را به عنوان بخشی از دلایل ابتلا به مشکلات روحی و روانی خود مطرح کنید و به تنهایی باعث کسری خدمت سربازی یا اخذ معافیت از آن نخواهد شد.

در واقع تتو زمانی باعث معافیت از سربازی می‌شود که فرد از روی جنون و یا اختلال روانی دست به اینکار زده باشد و پزشک متخصص وجود اختلال روانی و عدم برخورداری از سلامت روان را در فرد تایید کند.

البته امروزه تاتو یا خالکوبی یک امر رایج برای زیبایی است و هر فردی مجاز است آن را انجام دهد؛ البته تا جایی که با شئونات اسلامی و عمومی مغایرتی نداشته باشد. بنابراین تاتو یا خالکوبی باعث معافیت نمی‌شود.

جریمه خالکوبی در سربازی چیست؟

داشتن تتو و خالکوبی از گذشته وجود داشته و بطور کلی قانون و مبحثی به نام جریمه خالکوبی در سربازی تصویب نشده و هر جریمه ای که شامل فرد می‌شود به دلیل نظر شخصی می‌باشد و بیشتر از هر چیزی به فضای محل خدمت و سلایق افراد بالادستی در آنجا بستگی دارد.

یک مورد استثنا در مورد قانون جریمه افرادی که خالکوبی دارند، در دوران سربازی در مورد افرادیست که از تصاویر غیر مجاز برای تتو استفاده کرده‌اند و این تصاویر در معرض دید عموم قرار دارد.

به همین جهت می‌توان گفت، به طور کلی مبحثی به نام جریمه خالکوبی در سربازی وجود ندارد و هر جریمه ای که برای فرد اعمال می شود، به دلیل نظر شخصی فرمانده و مافوق مسئول است.

لذا مجازات تاتو در سربازی تنها برای کسانی است که از تصاویری که باعث لکه دار شدن عفت عمومی می شود، استفاده کرده اند. البته این تصاویر در صورتی که در دید عموم قرار داشته باشند، شامل جریمه می شوند.

توجه داشته باشید که مشکلات تاتو در سربازی، بیشتر از هر چیز به فضای محل خدمت و سلایق افراد مسئول و بالادستی در آنجا بستگی دارد، و از آنجایی که این سلیقه بسیار مهم است، ممکن است مشکل خالکوبی در سربازی، بیشتر از چیزی باشد که انتظارش را دارید.

مشکلات به کارگیری مشمولان غایب سربازی

طبق قانون به کارگیری مشمولان غایب خدمت سربازی طبق قانون جرم است و قانون پیش بینی کرده است، اگر کارفرمای چه دولتی و غیر دولتی مشمولان غایب را به کارگیری کند، برای بار اول به مبلغ 295 میلیون و 450 هزار ریال و دفعه دوم دو برابر و سوم سه برابر جریمه خواهد شد.

در صورتی که مسئول دولتی باشد برای بار سوم انفصال از خدمات دولتی می شود. پس در این صورت ادارات دولتی، موسسات و سازمان‌ها با حوزه با معاونت وظیفه عمومی همکاری کنند و در غیر این صورت تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

سخن آخر

با افزایش انجام تتو، این روزها شاهد افزایش شایعات معافیت با استفاده از خالکوبی هستیم.

در این مورد باید اشاره کنیم، در حال حاضر قانونی مبنی بر اخذ معافیت به دلیل داشتن خالکوبی در بدن مشمول وجود نداشته و تمامی این اخبار بی پایه و اساس هستند.

در اثر داشتن خالکوبی، حتی ممکن است در برخی محیط‌های نظامی برای فرد مشکلاتی مانند بازخواست یا جریمه نیز صورت بگیرد که تماما به نظر مافوق و ارشد سرباز بستگی دارد.

در این مقاله تلاش کردیم تا سیر تا پیاز معافیت سربازی خالکوبی و تاتو در سال ۱۴۰۲ را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه در این زمینه سوالی دارید، یا به دریافت مشاوره نظام وظیفه، مشاوره معافیت سربازی و... احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما را بطور دقیق راهنمایی نمایند.

سوالات متداول

سوال علامتآیا برخورداری از تتو و خالکوبی، منجر به اخذ معافیت سربازی می شود؟

خیر؛ در حال حاضر چنین قانونی در دستورکار سازمان نظام وظیفه وجود ندارد.

سوال علامتجریمه خالکوبی در سربازی چیست؟

این موارد کاملا به نظر مافوق سرباز در خدمت بستگی خواهد داشت و جریمه خاصی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مشاوره نظام وظیفه

  انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 5

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما